V dokumentaci je tato chaloupka vedena jako “atypické provedení dle zadání“. Člen Finančního výboru za Piráty však upozorňuje na zarážející nepoměr ceny a hodnoty.
„Perníková chaloupka budí zaslouženou pozornost. V zadání je vyobrazena jako velmi podobné zboží na nejmenovaném čínském eshopu, které se ale cenově pohybuje v desítkách tisíc korun bez DPH. Reálně dodaná chaloupka pak zmíněné zboží z Číny silně připomíná. Objektivně se tedy nabízí otázka, zda dodavatel město tzv. nenatáhl, prostě své zboží výrazně nadhodnotil, když za zmíněný domeček inkasoval více než 1 mil. Kč bez DPH. Ze zkušeností našich komunálních politiků napříč republikou víme, že venkovní vánoční dekorace ve stylu perníkové chaloupky se dá zrealizovat na zakázku za nižší stovky tisíc korun. Zároveň jde o dekoraci, kterou mohou dětští návštěvníci zažít i z jejího vnitřku. Při zohlednění podlahové plochy perníkové chaloupky lze pak vycházet z toho, že 1 m2 této chaloupky je dražší (kdy 17,724 m2 stojí 1 260 820,- vč. DPH, tj. 1 m2 za 71 136,- Kč vč.DPH), než 1 m2 bytu (běžná cena bytu 2+1 v ČB o rozloze 60 m2 je 4 200 000,-, tj. 70 000,- Kč),“ vypočítává Bohuslav Švehla, člen Finančního výboru.
Na rozpor mezi politickou rétorikou vedení města a realitou upozorňuje Erik Ferchenbauer. „Nahodilost nákupu ani přemrštěnou cenu skutečně nechápu. I když po zkušenostech s vedením města mě to vlastně ani nepřekvapuje. Pokud město, které se připravuje na EHMK 2028, u své nejnavštěvovanější akce - Českobudějovického adventu, vytvoří toto, jdeme zcela mimo deklarovaný směr fungování města. Od představitelů radnice bych jako občan čekal daleko větší finanční gramotnost. Toto je ta z jejich vyjádření zmíněná racionalita a efektivita? Jen čistý populismus! Toto je nulové plánování a velký finanční otazník v nákladech. A také vzkaz občanům - na pochybnou zahradní dekoraci z plastu máme milionů dost. O to víc je pak zvláštní, když slýcháme, že na některé investice peníze chybí. A stojíme před rozhodnutím, které z nich vybrat,“ uvedl Erik Ferchenbauer, člen Komise cestovního ruchu a předseda Pirátů ČB.
Kritika směřuje i na estetickou hodnotu v kontextu příprav na Evropské hlavní město kultury 2028 (EHMK). „Současné vedení města v posledních letech zjevně sází na výrazné slavnostní výzdoby veřejného prostoru. Spoléhá přitom na masovou oblibu kýče a sentimentu, což je zaručená strategie úspěchu u širokých vrstev. Na druhou stranu ale zcela zanedbává úkol, který vůči veřejnému prostoru má: kultivovat ho, vyzdvihovat jeho kvality, nebo vyprávět příběhy, které v sobě nese. Namísto toho nabízí pouze křiklavou, předraženou pohádkovou kulisu, která může stát v podstatě kdekoliv. Na jakémkoliv místě v Budějovicích, ale dokonce i v jakémkoliv jiném městě. Z mého pohledu tak není problémem jeden konkrétní prvek vánoční výzdoby, ale plytký, populismem promořený přístup města k veřejnému prostoru. Skrze záři perníkové chaloupky vlastně nemá být vidět, jak špatné, neschopné v tomto směru je,“ říká Jiří Ptáček, člen Kulturní komise.
S tím souhlasí i místopředseda Piráti ČB a zastupitel města Martin Novotný, který kritizuje absenci odborného výběru: „Radnice si jindy potrpí na odborné komise, které posuzují kdeco. V otázce designu ulic a vánoční výzdoby se však vydala cestou vyhazování peněz za nedomyšlené nákupy nevkusných plastových ozdob. Zatímco jinde soutěží umělecké zpracování, my v Budějovicích kupujeme atrakce z Alibaby, ovšem za astronomicky předražené sumy. Perníková chaloupka za milion? No, neber to. Odpovědný náměstek by za takový nákup měl vyvodit osobní zodpovědnost.“