V dokumentaci je tato chaloupka vedena jako “atypické provedení dle zadání“. Člen Finančního výboru za Piráty však upozorňuje na zarážející nepoměr ceny a hodnoty.

„Perníková chaloupka budí zaslouženou pozornost. V zadání je vyobrazena jako velmi podobné zboží na nejmenovaném čínském eshopu, které se ale cenově pohybuje v desítkách tisíc korun bez DPH. Reálně dodaná chaloupka pak zmíněné zboží z Číny silně připomíná. Objektivně se tedy nabízí otázka, zda dodavatel město tzv. nenatáhl, prostě své zboží výrazně nadhodnotil, když za zmíněný domeček inkasoval více než 1 mil. Kč bez DPH. Ze zkušeností našich komunálních politiků napříč republikou víme, že venkovní vánoční dekorace ve stylu perníkové chaloupky se dá zrealizovat na zakázku za nižší stovky tisíc korun. Zároveň jde o dekoraci, kterou mohou dětští návštěvníci zažít i z jejího vnitřku. Při zohlednění podlahové plochy perníkové chaloupky lze pak vycházet z toho, že 1 m2 této chaloupky je dražší (kdy 17,724 m2 stojí 1 260 820,- vč. DPH, tj. 1 m2 za 71 136,- Kč vč.DPH), než 1 m2 bytu (běžná cena bytu 2+1 v ČB o rozloze 60 m2 je 4 200 000,-, tj. 70 000,- Kč),“ vypočítává Bohuslav Švehla, člen Finančního výboru.

Na rozpor mezi politickou rétorikou vedení města a realitou upozorňuje Erik Ferchenbauer. „Nahodilost nákupu ani přemrštěnou cenu skutečně nechápu. I když po zkušenostech s vedením města mě to vlastně ani nepřekvapuje. Pokud město, které se připravuje na EHMK 2028, u své nejnavštěvovanější akce - Českobudějovického adventu, vytvoří toto, jdeme zcela mimo deklarovaný směr fungování města. Od představitelů radnice bych jako občan čekal daleko větší finanční gramotnost. Toto je ta z jejich vyjádření zmíněná racionalita a efektivita? Jen čistý populismus! Toto je nulové plánování a velký finanční otazník v nákladech. A také vzkaz občanům - na pochybnou zahradní dekoraci z plastu máme milionů dost. O to víc je pak zvláštní, když slýcháme, že na některé investice peníze chybí. A stojíme před rozhodnutím, které z nich vybrat,“ uvedl Erik Ferchenbauer, člen Komise cestovního ruchu a předseda Pirátů ČB.

Kritika směřuje i na estetickou hodnotu v kontextu příprav na Evropské hlavní město kultury 2028 (EHMK). „Současné vedení města v posledních letech zjevně sází na výrazné slavnostní výzdoby veřejného prostoru. Spoléhá přitom na masovou oblibu kýče a sentimentu, což je zaručená strategie úspěchu u širokých vrstev. Na druhou stranu ale zcela zanedbává úkol, který vůči veřejnému prostoru má: kultivovat ho, vyzdvihovat jeho kvality, nebo vyprávět příběhy, které v sobě nese. Namísto toho nabízí pouze křiklavou, předraženou pohádkovou kulisu, která může stát v podstatě kdekoliv. Na jakémkoliv místě v Budějovicích, ale dokonce i v jakémkoliv jiném městě. Z mého pohledu tak není problémem jeden konkrétní prvek vánoční výzdoby, ale plytký, populismem promořený přístup města k veřejnému prostoru. Skrze záři perníkové chaloupky vlastně nemá být vidět, jak špatné, neschopné v tomto směru je,“ říká Jiří Ptáček, člen Kulturní komise.

S tím souhlasí i místopředseda Piráti ČB a zastupitel města Martin Novotný, který kritizuje absenci odborného výběru: „Radnice si jindy potrpí na odborné komise, které posuzují kdeco. V otázce designu ulic a vánoční výzdoby se však vydala cestou vyhazování peněz za nedomyšlené nákupy nevkusných plastových ozdob. Zatímco jinde soutěží umělecké zpracování, my v Budějovicích kupujeme atrakce z Alibaby, ovšem za astronomicky předražené sumy. Perníková chaloupka za milion? No, neber to. Odpovědný náměstek by za takový nákup měl vyvodit osobní zodpovědnost.“

Piráti budou na nejbližším jednání zastupitelstva žádat vedení města o vysvětlení tohoto nákupu.