Koalice předala zastupitelům v krátkém předstihu obsáhlé materiály, které upozorňují na problém se zpožděním stavby. Z těchto materiálů vyplynulo, že generální zhotovitel (Metrostav) nestíhá dokončit stavbu v původním termínu. Zpoždění stavby může vést k odebrání dotace městu ve výši 170 milionů korun. Město si však pro tento případ smluvně zajistilo, že náklady spojené se zpožděním bude hradit právě zhotovitel. Pokud má Metrostav nést finanční odpovědnost, proč se tedy město rozhodlo hrozit právními kroky právě projektantovi? Celý proces tak působí poněkud nejasně.

“Rekonstrukce Slávie je rozsáhlý investiční projekt, a způsob, jakým nám vedení města předkládá takto zásadní informace, je přinejmenším znepokojivý. Nejprve obdržíme podklady, které jednoznačně poukazují na chybu projektanta, aniž by bylo přiloženo vyjádření druhé strany. A následně nám na zastupitelstvu sdělí, že si máme udělat vlastní názor. Jak si ale máme vytvořit objektivní pohled, když dostáváme pouze jednostranné informace? Pokud má město zájem o objektivní posouzení, musí poskytovat vyvážené informace, včetně stanoviska všech zúčastněných stran. Jako další možné riziko vnímáme propojení některých klíčových aktérů stavby s ODS – zastupitel Martin Stašek (ODS) zastává pozici oblastního ředitele Metrostavu a firma zajišťující stavební dozor má rovněž vazby na tuto politickou stranu. O to důležitější je, aby město dbalo na maximální transparentnost, poskytovalo úplné informace a otevřelo prostor pro věcnou diskusi.” říká předsedkyně zastupitelského klubu Pirátů Pavla Heyduková, jejíž vyjádření vyvolalo v řadách zastupitelů i hostů značný rozruch.

1c815cfd-12e5-4a8e-8174-5378ce47367d

“Též případný soudní spor s projektantem může být problémem i do následujících let, kdy se budou vypisovat další architektonické soutěže. Pro nové zájemce z řad ateliérů může být tato zkušenost jednání vedení města překážkou se do následujících soutěží hlásit a jakkoliv s městem spolupracovat. Doufám že město své následující kroky dostatečně osvětlí, nebude jednat ukvapeně a zároveň na jednotlivé dodavatele nebude uplatňovat dvojí metr,” doplnil předseda českobudějovických Pirátů Erik Ferchenbauer.

V souvislosti se Slávií se během jednání objevila i nová skutečnost, na níž poukázal jeden z přítomných občanů, jehož dotaz se týkal dalšího postupu ve věci prodeje Metropolu Jihočeskému kraji. Odpověděl mu náměstek primátorky Petr Maroš (ODS) tak, že prakticky poprvé přede všemi odhalil plány kraje i radnice. Součástí prodeje Metropolu Jihočeskému kraji je údajné převedení personálu a managementu z Metropolu do Kulturního domu Slávie, kam se má přestěhovat i Malé divadlo.

Zajímalo mě, zda je přechod vedení Metropolu do Slávie v souladu s kulturní strategií města, které doporučuje vznik samostané organizace pro kulturní domy, které nemají právní subjektivitu. Odpověď na místě jsem nedostal, přijde mi prý písemně,” uzavřel pirátský zastupitel Martin Novotný.